Herinrichtingsplan Prinsessewal

tekst Pieter Veenstra en Winfred Haase
In juni hebben we in editie #4 van deze krant al verteld over het geschil met de gemeente over de herinrichting van de Prinsessewal. We zijn als bewonersorganisatie ontevreden omdat het onveiliger wordt voor fietsers, weinig groen toevoegt en alle parkeerplekken aan de kade moeten verdwijnen.
Helaas werd dit plan op 22 mei ongewijzigd door de gemeenteraad aangenomen. Nota bene was het de fractie van Hart voor Den Haag die een VVD-motie torpedeerde tot behoud van alle parkeerplekken op de Prinsessewal. We hebben dit vervolgens besproken met Hart voor Den Haag en ons werd toegezegd dat het alsnog rechtgezet ging worden in de raadsvergadering van 10 juli. Maar ook die vlieger ging niet op en opnieuw stonden we met lege handen.
Ook werd begin juli in een gesprek met de gemeente opeens duidelijk dat het niet alleen een proef betreft. In mondelinge presentaties is dit steeds benadrukt, maar nu blijkt dat er al wegwerkzaamheden op de Hogewal en kruising Piet Heinplein zijn gepland voor de definitieve uitvoering van het plan. De papieren werkelijkheid bleek opeens anders in elkaar te zitten dan de feitelijke.
In de vakantieperiode hebben we daarom de samenwerking gezocht met bewonersvereniging Hofkwartier en bewonerscollectief Toussaintkade. Ook zij hebben afzonderlijk vele pogingen gedaan om het gemeentelijke herinrichtingsplan voor de Prinsessewal een beetje bij te sturen, maar ook hun inzet was vergeefs.
Wat ging er mis?
De grootste ergernis van bewoners en ondernemers is het gebrek aan parkeergelegenheid. In het huidige plan verdwijnen alle parkeerplekken langs de kade van de Prinsessewal. Dat is bijna de helft van het totale aantal plekken in die straat. Waarom dat noodzakelijk is, blijft onduidelijk. Vage toezeggingen over compensatie werden nooit concreet. Het werd van kwaad tot erger tijdens de raadsvergadering van 22 mei 2025: toen werden er fouten gemaakt door het College van B&W die voor ons de druppel waren.
In 2022 is een motie aangenomen voor steekparkeren (het parkeervak ligt dan onder een hoek op de rijbaan) en een maximumsnelheid van 30 km/u op de Prinsessewal. Die motie werd destijds positief ontvangen door het toenmalige College van B&W. De enige voorwaarde was dat het Koninklijk Huis zou instemmen met eenrichtingsverkeer – wat inmiddels is gebeurd. Toch beweerde de huidige wethouder nu in 2025 dat er “nooit sprake is geweest van steekparkeren”. Dat klopt niet en daarmee is de gemeenteraad onjuist geïnformeerd.
Daarnaast verzuimde de wethouder te wijzen op de samenhang met een andere motie in dezelfde vergadering van 22 mei 2025: de fietsveilige herinrichting van de Anna Paulownastraat. Ook daar verdwijnen veel parkeerplekken. De verwachting is dat de Prinsessewal deels als compensatie moet dienen. Maar dat staat haaks op het besluit om de parkeercapaciteit op de Prinsessewal nu te verminderen.
Waarom kan de parkeerruimte niet worden gemist?
De parkeerplaatsen op de Prinsessewal zijn belangrijk en behoud is noodzakelijk om de volgende redenen:
- De Prinsestraat wordt autoluw gemaakt en alle parkeerplaatsen verdwijnen in die straat. Er is geen compensatie geboden aan bewoners en ondernemers. De parkeerdruk op de Prinsessewal neemt daardoor toe.
- De ondergrondse garage onder Noordwal/Veenkade heeft een wachtlijst en is ongeschikt voor elektrische auto’s. De Prinsessewal is de logische uitwijklocatie.
- Door verdichting van de wijk blijft de parkeerdruk structureel hoog. De Prinsessewal, samen met de omgeving van Plein 1813, is cruciaal als nachtelijke uitwijkplek.
- In de gemeentelijk schets voor een fietsveilige Anna Paulownastraat verdwijnt de helft van de parkeerplekken. Daarom moet de capaciteit op de Prinsessewal intact blijven.
Wat hebben we toen gedaan?
Omdat enkel de gemeenteraad nog aanpassingen kan afdwingen, hebben we alle partijen een initiatiefvoorstel gestuurd en ze uitgenodigd voor een overleg. Dat overleg was op 2 september en werd bijgewoond door Hart voor Den Haag, VVD en GroenLinks.
Tijdens dat overleg werd het de raadsleden duidelijk dat hier iets goed mis was gegaan en er een beter plan moet komen dat rekening houdt met de toekomstige fietsveilige oplossing in de Anna Paulownastraat.
Ons voorstel hebben we daarna samengevat in een brief aan de commissie Leefomgeving met de veronderstelling dat er alsnog aanpassingen komen van het plan.
Wat moet er anders?
Als gezamenlijke bewonersorganisaties pleiten we voor de volgende aanpassingen in het plan:
- Parkeerplaatsen – Behoud ten minste 100% van de huidige parkeercapaciteit op de Prinsessewal, met steekparkeren als oplossing.
- Evenwichtige inrichting – Combineer verkeer, groen en verblijf op een wijze die uitnodigend is en recht doet aan de unieke ligging aan het water.
- Goede veilige fietsverbinding – Zorg voor een breed tweerichtingen fietspad dat aansluit op de Prinsestraat en op de toekomstige verbeteringen in de Anna Paulownastraat.
- Behoud linksaf naar de Elandstraat – Dit voorkomt omrijdverkeer via de Kortenearkade en overlast in de Bilderdijkstraat vanwege de nabijgelegen coffeeshop.
De figuur schetst ons alternatieve inrichtingsplan met volop ruimte voor fietser en wandelaar. Er is minder ruimte voor de auto zonder dat dit ten koste gaat van de parkeercapaciteit.
Tenslotte willen we uitstel van de onomkeerbare werkzaamheden op Hogewal en Piet Heinplein. Dit voorkomt verspilling van gemeenschapsgeld en tweemaal hinder door wegwerkzaamheden.
Samen verder
Wij geloven in een groene, leefbare stad met meer ruimte voor fietsers én voetgangers. Maar dat vraagt om transparantie, inspraak en zorgvuldig bestuur. Daar blijven we ons samen met andere bewonersorganisaties voor inzetten.