Tram 16, die vanaf Wateringen met ruim achtendertig haltes, via station Hollands Spoor en het Centraal Station onze wijk doorkruist, is van cruciaal en vitaal belang voor het ZeeheldenKwartier. Het openbaar vervoer is, naast de fiets en de benenwagen, het perfecte middel om je snel en praktisch door de stad te verplaatsen. Iedereen in de wijk haalde dan ook opgelucht adem toen op maandag de 26ste februari de tram, na ruim acht maanden te zijn weggeweest, terug was. Nu klinkt weer het vertrouwde belletje als de tram de halte verlaat. En klinkt het piepen en knarsen van de wielen in de rails ons als muziek in de oren.

Politiek debat

Tijdens het politiek debat – waarover meer in dit nummer – werd niet helemaal duidelijk wat de toekomst is van lijn 16. Komt er in 2024 nu wel of niet een brede tram door de Zoutmanstraat en als dat het geval is, hoe worden dan de problemen opgelost? Want trottoirs, tweerichtingsverkeer van trams, auto’s, fietsen en ook nog parkeren gaat niet samen in de smalle Zoutmanstraat. Als de brede tram door de straat gaat, worden bij de verlegging van het tramspoor de belangrijke winkelgebieden weer voor geruime tijd afgesloten en dat zou voor een deel van de bedrijven wel eens de doodklap kunnen betekenen.

Verschillende wijkorganisaties hebben een gezamenlijke brief naar de HTM gestuurd waarin geklaagd wordt over de trillingen van de nieuwe tram (die aanzienlijk zwaarder is dan de vorige trams). Zeker in de smalle Zoutmanstraat zullen er, behalve een totale herinrichting, voorzieningen moeten worden getroffen om trillingen en scheuren te voorkomen.
Terwijl Michel Rogier van het CDA vroeger het standpunt huldigde dat de tram zich moet aanpassen aan de stad, vinden ze bij het CDA nu dat de brede tram er moet komen. Om de veiligheid te garanderen is een strengelspoor voorgesteld, wat als nadeel heeft dat trams dan op elkaar moeten wachten. Met als gevolg files. Volgens de HSP zijn de brede trams gemaakt voor snelheid, maar in de oude stadswijken is bereikbaarheid veel belangrijker.

Metropool Regio Den Haag MRDH

Sinds de MRDH het openbaar vervoer in Den Haag bepaalt, lijkt het of de keuzes die goed zijn voor de andere deelnemers niet goed uitpakken voor Den Haag. Vooropgesteld dat Den Haag de samenwerking met de MRDH (waarvan de gemeente Den Haag medeoprichter is) verbetert, zal er zeker een goede oplossing gevonden worden. Met behoud van lijn 16. Want die moet blijven, daar zijn de politieke partijen het over eens.

Toekomst tram 16

In de ‘toekomstvisie Schaalsprong OV’ – een plan dat omstreeks drie miljard euro moet gaan kosten en dat in 2040 klaar moet zijn – verdwijnt een deel van de tramverbindingen onder de grond. Misschien is het een idee dat, als we toch moeten verbeteren en echt heel veel geld gaan uitgeven, het wenselijk is om na de Vondelstaat ondergronds te gaan en, met als voorbeeld de parkeerruimte onder de Grote Marktstraat, een grote parkeergarage onder het Prins Hendrikplein te bouwen. Dan komt er lucht in de Zoutmanstraat, kan het verkeer doorstromen, is het parkeerprobleem voor een deel opgelost en lopen fietsers niet meer het risico geschept te worden door automobilisten als ze over het tramspoor heen glibberen.

Het beleid van de gemeente is om gebieden als het ZeeheldenKwartier te stimuleren. Het ZeeheldenKwartier staat met onder meer het Designfestival en het ZeeheldenFestival op de lokale, nationale en zelfs internationale kaart. Trendwatchers, designliefhebbers, bewoners en bezoekers houden van het ZeeheldenKwartier en voelen zich er thuis. Wij staan in de belangstelling en moeten goed bereikbaar zijn.

Wij vroegen aan mensen bij de haltes, aan winkeliers, bewoners en bezoekers wat tram 16 voor ons betekent. Een korte bloemlezing.

  • “Bus 76 heb ik nooit gebruikt, ik loop liever dat stuk verder naar lijn 3, dan op de bus te wachten. De trams waren altijd goed vol, de bussen nooit”.
  • “Het was onduidelijk en moeilijk uit te leggen, aan bezoekers, familie en klanten hoe ze ons gebied konden bereiken, ook omdat de vertrektijden van de bus onduidelijk waren.”
  • “Als je de bus nam, moest je een extra keer overstappen, ik heb de bus de hele periode één keer gebruikt en kwam ook nog verkeerd uit.”
  • “Tram 16 is de beste reclame voor het ZeeheldenKwartier, toeristen op weg naar bijvoorbeeld het gemeentemuseum worden verrast door de leuke winkeltjes, terrasjes en het Prins Hendrikplein.”
  • “Ik gebruik de tram voor alles in de stad.”
  • “Lijn 16 is onmisbaar en kan niet vervangen worden door een bus, dat is een totaal andere beleving.”
  • “De Zoutmanstraat moet geschikt blijven voorde tram, ook als dat zou betekenen dat aan een kant de parkeerplaatsen moeten verdwijnen.”
  • “Het bezoek is afgenomen, je ziet de loop nu meer van de richting van het Noordeinde komen en minder vanaf de Zoutmanstraat.”
  • “Het heeft mij zeker omzet gekost, er waren veel minder toeristen in het ZeeheldenKwartier.”

Voorlopig zijn we blij dat de tram er weer is, want eenmaal in de binnenstad maakt lijn 16 er echt een uitje van voor de Hagenaar, de Hagenees, de expats, de werknemer, de toerist en de bewoners. Hij scheert langs het Binnenhof, laat de Hofvijver zien, om via het Buitenhof met haar terrassen om ‘t Goude Hooft te cirkelen, de Grote Kerk links te laten liggen en via de Torenstraat het ZeeheldenKwartier in te duiken. Met de halte aan de Zoutmanstraat en een laatste halte op de Laan van Meerdervoort, vervolgt hij zijn weg langs Duinoord en snelt via het Gemeentemuseum door het Statenkwartier en eindigt vlakbij de haven in Scheveningen.

Méér WijkNieuws uit: het "Zeeheldenkwartier"